Reserapport från resa
Västerås, Älvkarleby, Forsmark,Ågesta och Marviken
Den 2 – 4 juni 2008

Vi har varit på turné...

Det vi inte lärde oss medan vi var i tjänst, försöker vi rätta till nu. Därför gjorde ett 30-tal Ringhalsveteraner en resa på tre dagar till Västerås, Älvkarleby, Forsmark, Ågesta och Marviken för att förkovra oss i kraftverkskunskap. Att vädret dessutom var på sitt bästa humör gjorde inte resan sämre.

Resan startade måndag morgon den 2 juni med sikte på Västerås, där vi endast fick en information eftersom det pågick stora ombyggnationer. Visionen är att bygga om och göra
bl a ett upplevelsecentrum med hotell och restaurang och utsikt över Mälaren. Det skall kunna bli ett rekreationsställe för hela familjen. PEAB äger anläggningen och står för ombyggnaden.

Efter genomgång av deras planer gick färden vidare till Älvkarleby där vi installerade oss i våra rum och sedan åt gemensam middag på Turisthotellet. Gissa vad vi åt - jo, lax så klart!

Efter mat och dryck tog vi en långpromenad genom Laxön, över kraftverksintaget och förbi fiskelabbet. Det blev bra motion och eftersom myggorna var i sitt esse så blev stegen längre och längre för att försöka undvika att bli totalt uppäten.

Dag 2 åt vi frukost på hotellet och därefter följde guidade besök på både kraftverket och f.d. Vattenbyggnadslaboratoriet. Sedan bar det av till Forsmark där vi åt middag på Forsmarks värdshus. Därefter åkte vi till SFR för en guidning där. Några som varit där tidigare valde att stanna kvar i den vackra miljön vid Forsmarks bruk och träffa gamla bekanta.

Bara för att det är så himla kul att åka buss äntrade vi den igen och åkte till Kungens kurva och Scandic hotell, där vi skulle äta tillsammans och övernatta. Den miljön lockade inte till promenad, så vi gick var och en till våra rum för en natts vila innan nästa dags äventyr. Jag kan inte svara för att alla gjorde så, men det lämnar vi därhän.

Onsdag morgon åkte vi till Ågesta och fick där information om dess historia. Även en rundvandring ingick.

Sedan fortsatte vi mot Marviken med bl.a. färjetur över Bråviken. Vi togs emot av tre herrar som informerade och visade oss delar av stationen. Ett sorgligt kapitel - stationen stod som ett monument över flydda tider och personalen var aningen frustrerad, eftersom kontraktet gått ut och ingen ny information om deras öde hade getts. Man förstår deras kval, för detta var inte första gången de levde i ovisshet.

Så var våra besök avklarade och det vi inte visste om dessa kraftverk tidigare skulle jag kunna skriva en hel bok om idag. Dock skulle jag utelämna alla tekniska detaljer eftersom det aldrig varit min starka sida. Däremot fanns det flera uvar med, som frossade i all teknik och torde fått sitt lystmäte.

Efter en lång färd från Marviken och hemåt kunde vi återgå till våra gamla och invanda sängar vid midnatt.